Re: [Foucault-L] Re : Need help on a reference

Hi "klossi",
Thanks for the answer, and the reference.
Nevertheless, the excerpt I am looking for takes part in the foucaltian critique of the analysis of utterances from a hierarchical point of view (as they are, according to Foucault, put into question in the traditional analysis of langage and discourse). As a consequence, I'm pretty sure that the excerpt I am looking for is quite contradictory with the excerpt you pointed out ! :)I'm thinking here of range of assertions (made in a period contemporaneous with the Archeology of knowledge) in which Foucault precisely refuses to distinguish between utterances that have an "direct effect " on social organization (for example rules and regulations that are applied) and utterances that are, as one might say, just said or written in vain ? We can think about the following question in the same terms : is the fact that the "death by fire" sentence for sodomy was only exceptionnally pronouced relevant ? From an archeological point of view, it is not (from a genealogical point of view, that is from the 70's to the 80's in Foucault's methodology, I think it is). Archeology does not accept the possibility of vain utterances : if it is said or written, then it deserves attention, because it depends on the same "régularités discursives" (discursive rules ?) than anything else. The second excerpt I proposed puts the same thing into question (from text n°277, "La poussière et le nuage") : is the fact that prison programs, decisions and regulations did not reach their goals an objection to the methodology chosen in Surveiller et Punir ?The excerpt about structuralism is, I think, about the distinction between "rules" from a structuralist point of view and "rules" from a genealogical point of view : the rule of incest, for structuralist anthropology, is said to organise society from a symbolic point of view, whereas the "rules" which Foucault is interested in have nothing to do with "symbolism", but with the body and the subjectivity in a materialist sense (Foucault talks about "consciences", "bodies" and "people").
Foucault's reflection on prison (in "La poussière et le nuage") takes part in a wider reflection on what is "reality" : "Il faut démystifier l'instance globale du réel comme totalité à restituer, Il n'y a pas «le» réel qu'on rejoindrait à condition de parler de tout ou de certaines choses plus «réelles» que les autres, et qu'on manquerait, au profit d'abstractions inconsistantes, si on se borne à faire apparaître d'autres éléments et d'autres relations, Il faudrait peut-être aussi interroger le principe, souvent implicitement admis, que la seule réalité à laquelle devrait prétendre l 'histoire, c'est la société elle-même, Un type de rationalité, une manière de penser, un programme, une technique, un ensemble d'efforts rationnels et coordonnés, des objectifs définis et poursuivis, des instruments pour l'atteindre, etc., tout cela c'est du réel, même si ça ne prétend pas être «la réalité» elle-même ni «la» société tout entière, Et la genèse de cette réalité, dès lors qu'on y fait intervenir les éléments pertinents, est parfaitement légitime."(excerpted from the same text).
That's the idea that I am looking for : "Un type de rationalité, une manière de penser, un programme, une technique, un ensemble d'efforts rationnels et coordonnés, des objectifs définis et poursuivis, des instruments pour l'atteindre, etc., tout cela c'est du réel." A regulation that is not applied is still real, and not vain ; we can analyse it from an archeological point of view, as a part of a certain type of "rationality". Does anyone can think about other assertions in this sense ?
Well, I'm not sure about my analysis, if anyone is inspired ...
Tiffany P.